top of page

Sejarah & Keunikan Muzium Adityawarman

Budaya Minangkabau sebelum ini mempunyai pelbagai sejarah yang menjadi tarikan pelancong, salah satunya ialah Muzium Adityawarman. Muzium yang telah dimasukkan ke dalam pakej percutian Padang adalah salah satu muzium paling penting yang meninggikan sejarah penduduk Minangkabau dengan peninggalan budaya mereka dari zaman prasejarah hingga zaman moden.


Muzium ini mula dibina pada tahun 1974, sebagai pusat pemeliharaan objek bersejarah yang termasuk pemeliharaan budaya Minangkabau, pemeliharaan budaya Mentawai, dan secara amnya pemeliharaan budaya Nusantara. Perasmian itu sendiri telah diadakan pada 16 Mac 1977 oleh Menteri Pendidikan dan Kebudayaan yang kemudiannya berkhidmat, Prof. Dr. Sjarif Thayeb.


Pada 28 Mei 1979, muzium tersebut secara rasmi dinamakan Adityawarman. Nama muzium ini diambil dari nama salah satu raja yang memerintah di Minangkabau antara tahun 1347-1375 AD Dalam kajian sejarah, Raja Adityawarman adalah salah seorang raja Minangkabau yang berasal dari bangsawan Majapahit.


Bagaimana? Anda sudah mengetahui sejarah penubuhan Muzium Adityawarman. Untuk membuat anda lebih berminat untuk melawat, lihat ulasan di bawah mengenai keunikan yang anda akan dapati apabila anda melawat Muzium Adityawarman.

1. Monumen Perjuangan

Apabila tiba di hadapan muzium, pengunjung akan disambut dengan monumen dalam bentuk Monument of Struggle yang mempunyai reka bentuk yang unik. Terdapat juga patung pahlawan yang memegang senjata buluh yang tajam di tangannya. Di sebelah patung, terdapat puisi yang disenaraikan di sana yang berbunyi "Bagi kami di Nusa Jaya. Anda mati, penderitaan sengsara. Anda adalah tunggak dalam jiwa bangsa. Simbol kualiti semasa tempoh ". Puisi ini melambangkan pengorbanan para pejuang yang telah berjuang untuk kemerdekaan Indonesia pada masa lalu.


Kemudian, di belakang puisi, terdapat tulisan lain yang mengandungi Teks Pengisytiharan. Di bawah teks pengisytiharan, kisah kelahiran dan makna perkataan "Padang" ditulis pada 9 Mac 1950. Secara sejarah, tarikh itu adalah hari bersejarah bagi bandar Padang, di mana bandar Padang berjaya kembali ke Indonesia.


2. Beberapa Patung sebagai Simbol Sejarah dan Kebudayaan

Terdapat beberapa ukiran besar yang mengelilingi kawasan Muzium Adityawarman, tepatnya ada 7 buah. Pelancong akan disambut oleh tujuh patung ini yang merupakan simbol kebudayaan Padang. Pada masa sebelum Islam memasuki alam Minang, kota ini masih mematuhi agama Hindu-Buddha yang masih kelihatan di muzium ini. Oleh itu, ini adalah sebab kewujudan patung-patung ini sebagai perjalanan sejarah. Juga lihat sejarah Aceh Tsunami Museum.

Pakej Percutian Padang

Patung yang ada di Muzium Adityawarman ( Instagram : @eniyalist)

3. Muzium di Bagonjong House

Seperti yang disebutkan sebelumnya, bangunan Muzium Adityawarman adalah bangunan bagonjong yang mempunyai bumbung seperti tanduk. Bagi kebanyakan muzium, fungsi muzium itu sendiri biasanya terpisah dari rumah tradisional. Tetapi salah satu keunikan Muzium Adityawarman adalah lokasi muzium itu sendiri yang berada di rumah tradisionalnya.


Betapa menariknya bukan untuk konsep muzium di Muzium Adityawarman? Bagi anda yang berminat melawat Padang City, anda boleh menggunakan pakej percutian Padang yang boleh didapati di laman web rasmi kami iaitu packagepadang.com

4. Pejuang

Dalam persekitaran taman muzium, terdapat pesawat pejuang yang berdiri tinggi, sedikit di pinggir. Pesawat tempur WWII ini dijelaskan sebagai monumen kembalinya kota Padang ke pangkuan Negeri Indonesia pada 9 Maret 1950. Juga periksa sejarah Museum Balla Lompoa.


5. Koleksi Muzium

Setelah mengetahui keunikan muzium ini dari luar, sudah tiba masanya untuk mengetahui keunikannya dari dalam. Koleksi sedia ada di muzium telah diatur dengan kemas dengan maklumat ringkas yang cukup mendidik. Koleksi barangan sebanyak 6000 koleksi di muzium telah diatur dengan pelbagai peringkat pengumpulan, bermula dari arkeologi, biologi, etnografi, filologi, geologi / geografi, sejarah, budaya, teknologi, dan seni halus. Juga lihat sejarah Muzium Zoologi Bogor.

Koleksi Muzium ( Instagram : @gusnimar351)

Bukan itu sahaja, muzium ini juga memegang koleksi 13 manuskrip Koran dengan keadaan yang baik dan sah. Menurut maklumat muzium, kertas yang digunakan adalah kertas berkualiti Eropah dan terdapat stempel kertas dicap Propatria dan Lion pada koleksi ini. Walaupun sudah tua dan terdapat kerosakan pada kulit Al-Quran, pengurus muzium menukar bahagian yang rosak dengan kertas bersalut dengan warna yang sama. Juga lihat sejarah Muzium Affandi.


Kota Padang mempunyai pelbagai keunikan yang menjadikannya bernilai menjadi salah satu destinasi percutian anda. Ia juga membawa kepada peningkatan pakej percutian Padang yang terus menarik pelancong domestik dan asing.

Single Post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page